MUSICA ELECTRONICA NOVA: PONIEDZIAŁEK 16.05 „Akusmonium” Krakowska 180

Poniedziałkowe koncerty odbywające się w klubie Krakowska 180 miały za zadanie wprowadzić słuchacza w świat tradycji muzyki konkretnej (akuzmatycznej), zainicjowanej przez francuskiego kompozytora Pierre’a Schaeffera. Schaeffer miał wystąpić dwa lata temu w poprzedniej edycji Musica Electronica Nova, niestety jego przyjazd odwołano. Podczas tegorocznego festiwalu dwudniowy cykl Acusmonium był obszerną prezentacją tego gatunku muzyki współczesnej.

Materiał wyjściowy dla kompozytora zajmującego się muzyką konkretną to zarejestrowane dźwięki otoczenia, które następnie są poddawane różnorodnym technikom producenckim. W miarę rozwoju technologii, kilometry nagranych taśm zastąpiły gigabajty pamięci oraz rozbudowany system cyfrowej obróbki dźwięku. Niemniej idea pozostała nadal taka sama: dostrzec muzyczny potencjał w odgłosach otaczającego nas świata.

W 1974 roku François Bayle stworzył Acusmonium system 80 głośników o różnej wielkości i mocy, rozstawionych w różnych miejscach przestrzeni,  w której odbywały się koncerty. Chodziło o stworzenie sytuacji idealnej i czystej dla doświadczenia dźwięku. Podczas wykonań na Krakowskiej 180 oraz następnego dnia w Operze Wrocławskiej była okazja, żeby „zobaczyć na własne uszy” ten system nagłośnienia.

W prawie całkowicie wyciemnionej sali pierwszym utworem zaprezentowanym publiczności był Temazcal Javiera Alvareza. Głównym instrumentem organizującym brzmienie były podświetlone na zielono kastaniety. Ten ciekawy zabieg wizualizacji ruchów wykonawcy spisał się doskonale w ciemnym pomieszczeniu klubu. Podczas koncertu jeszcze kilkukrotnie wykorzystywano otaczające nas ciemności dla wzmocnienia efektu doświadczanej muzyki, jednak utwory Misa Tiniebla Guillaume’a Contré oraz Lacs Regis Renouarda Lariviére’a z pierwszej części programu nie wykorzystały w pełni tego potencjału.

Najciekawsze moim zdaniem wykonania to Expandata Lidii Zielińskiej na werbel i taśmę oraz Collapsed Pierre’a Jodlowskiego na saksofon sopranowy, perkusję i live electronic. Oba utwory cechowała wyraźna dynamika i dramaturgia. W Expandata pełna napięcia i zmian tempa gra na werblu, w Collapsed ocierające się o elementy free wirtuozowskie wykonanie sakosfonisty z perkusistą. Pierre Jodlowski po raz kolejny udowodnił, że nie bez przyczyny został zaproszony jako gość specjalny Musica Electronica Nova, a każdy jego kolejny utwór wnosi coś nowego i świeżego do festiwalowego repertuaru.

Guillaume Contré Misa Tiniebla
Reklama